Risipa banilor îmbrăcată în concurs de proiecte

6397

Am vorbit mult despre finanțarea de către autoritățile publice a diferitelor proiecte venite din societatea civilă, pentru că există extrem de multe probleme în acest domeniu, multe nu grave, dar care puse cap la cap denaturează ideea de competiție de proiecte. Competiție care, în orice domeniu, are marele avantaj de a încuraja profesionalizarea și dezvoltarea competitorilor.

Pe lista celor care organizează concursuri de proiecte pe diferite domenii de activitate și finanțează mai apoi parțial acest proiecte este și Primăria Tîrgu-Mureș. Cei care derulează proiecte de învățământ în Tîrgu-Mureș și caută finanțări, trebuie să știe că aceste finanțări se derulează după regulamentul adoptat în 2007 și modificat ușor în 2011. Varianta inițială e disponibilă on-line aici, iar modificările aduse în 2011 se referă doar la termenele de depunere a proiectelor.

Pentru cei care derulează proiecte educaționale, acum intervine partea neplăcută. Deși Primăria oferă finanțări pe diferite domenii (cultură, sport, culte, învățământ), aceste finanțări diferă radical. De multe ori diferențele sunt generate de baza legală care a dus la adoptarea hotărârilor locale. Concret, de pildă la sport, Primăria poate să adopte orice regulament vrea, însă el nu se poate pune în contradicție cu Legea Sportului. Lege care e valabilă doar pentru sport, evident, nu și pentru învățământ sau culte, de exemplu. Și de aici regulamente radical diferite, deci condiții diferite de accesare a banilor publici, precum și posibilitățile extrem de reduse, aproape imposibil de atins, de a accesa finanțări pe proiecte interdisciplinare.

Revenind la proiectele din domeniul învățământului, trebuie spus că regulamentul după care aceste finanțări sunt acordare prevede că pot accesa finanțare de la Primărie doar persoanele juridice, detaliate în regulament: „unități de învățământ (colegii naționale, licee, școli generale, grădinițe)”. De reținut două aspecte care elimină din fașă ideea de concurs de proiecte:

1. Nu sunt eligibile persoanele fizice și persoanele juridice private, de orice natură ar fi ele, inclusiv ONG-urile.

2. Unitățile de învățământ (colegii naționale, licee, școli generale, grădinițe – adică așa cum sunt ele precizate în regulament) sunt deja în administrarea Primăriei, adică finanțatorul acestui concurs de proiecte în cazul de față. Când și finanțatorul și aplicantul sunt de fapt aceeași entitate, e greu de crezut că mai poate exista competiție.

Cum spuneam însă, aceste regulamente nu pot să contravină unor legi. Cum aminteam mai sus de exemplul regulamentului de finanțare a proiectelor sportive, Legea Sportului limitează tipurile de cheltuieli care pot fi acoperite din bani publici. Așadar, nici regulamentul Primăriei nu poate prevedea ceea ce legea interzice. Revenind la regulamentul de finanțare a proiectelor educaționale, adică HCL 47/2007, ea este fundamentată legal astfel: „Având în vedere prevederile art. 11, din Legea nr. 189/1998 a finantelor publice locale, În temeiul art. 38, alin. (6), lit. “a”(1) al art. 46 si al art. 120^7, lit. “b”, din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala, cu modificarile si completarile ulterioare.” Sunt două acte normative care stau și la baza celorlalte regulamente de finanțare și care nu interzic de pildă finanțarea unor proiecte venite de la ONG-uri. Prin urmare, a fost decizia politică a Primăriei (inițiatorul proiectului este primarul, același și atunci, Dorin Florea) trecută prin Consiliul Local de a finanța doar proiectele propri (adică ale instituțiilor de învățământ pe care oricum le are în administrare), nu este o constrângere legală.

Și acum haideți să vedem eficiența acestui regulament. Iată proiectele rezultate în urma evaluării potrivit regulamentului de care aminteam, care sunt propuse spre finanțare pe semestrul II al anului în curs, potrivit proiectului HCL care va fi supus dezbaterii și adoptării în următoarea ședință de Consiliu Local:

tabel proiecte invatamantCâteva observații:

1. Sunt doar patru proiecte care au intrat la finanțare, iar suma totală cu care contribuie Primăria este 15.840,7 lei.

2. Acea sumă reprezintă mai puțin de jumătate din valoarea proiectelor.

3. E greu de evaluat calitatea proiectelor, ele nefiind publice, însă sărbătorirea existenței unui colegiu și un concurs de coafură probabil că nu sunt cele mai fericite idei de a cheltui banii publici. Iar aici vorbim de 2 din cele 4 proiecte.

5. Acei 15.840 de lei, să zicem că-i dublăm sau chiar triplăm (pentru a acoperi și concursul de proiecte de pe primul semestru), este o sumă ridicolă față de asocierile directe prin care Primăria finanțează anual cu peste 12 milioane de lei niște cluburi sportive.

4 COMENTARII

  1. cataline, spune, tata, de cupa liceelor la futbol. numai 100.000 de euroi anual, adica 10 la suta din dedicatia pe as furtul ardealului. Bani care au ajuns in mare parte la Jomalau.

    • Păi uite că ai spus tu. Dacă ai mai multe informații despre cum banii alocați au ajuns la Joma, spune-mi te rog unde să caut.

  2. simplu:) vezi cine e coordonator competitie, adica gagiul Joma, cauta pozele de la siteul ISJ Mures cu florea pozandu-se alaturi de cecurile de 15.000 de lei ( 3000 de euro!)pentru locul 1, cauta profesorii si elevii ca sa iti spuna cum au primit cate doua seturi de echipamente joma. 100.000 de euro (10 la suta din suma data FCM/ASA, anual, cauta act aditional in sedintele CL). Poate gasesti AS sindicala a primariei si politiei locale, care a primit 45.000 de lei cadou. Nu stiu daca pentru tricouri sau pentru baut.

  3. vezi ca in poze toti copiii aveau tricourile joma si nu era sponsorizare chestia asta ci… investitie in cupa:) Cauta sedinta de CL in care Somesan se plangea ca nu au ajuns premiile din cupa

Dă-i un răspuns lui Catalin Heghes Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.