Autobuzul electric vs. gospodarul diesel

2866

Am fost la TIFF, cel de la Cluj. Era deja cald afară și trebuia să folosesc transportul în comun între anumite locații în care rulau filmele din festival. M-am bucurat să văd că-ntrunele funcționa aerul condiționat și n-am înțeles de ce în celelalte nu. Că doar prețul biletului e același. M-am bucurat să văd că sunt anunțat constant ce stație urmează, pe modelul metroului bucureștean, dar aproape că m-am enervat când am constatat că, duminică fiind, n-am de unde să-mi cumpăr bilet, în condițiile în care se pare că aș fi fost la fel de amendabil și-n atare situație. Una peste alta, transportul în comun în Cluj încearcă măcar să se modernizeze, să fie adus la zi. Iar joi, 9 iulie, aflu că, tot la Cluj, CL a aprobat achiziționarea de autobuze electrice, care să le înlocuiască pe cele clasice care funcționează în prezent cu motorină. Știrea completă.

Între timp, la Tîrgu-Mureș sunt aceleași maxi-taxiuri tixite de oameni, aceleași autobuze majoritatea trecute de 5-10 ani vechime de utilizare, aceeași sub-dimensionare a mașinilor față de nevoie, aceeași lipsă de confort, aceeași lipsă de sistem de informare (unui netârgumureșean îi este aproape imposibil să se descurce în condițiile în care nu există harta traseelor și un orar de funcționare care să fie și respectat) și nici măcar la nivel de planuri n-aud nimic de achiziții de mijloace de transport prietenoase cu mediu sau măcar cu oamenii pe care-i transportă în prezent ca pe sacii de cartofi.

Sigur, comparația nu este echitabilă. Clujul e Cluj, oraș universitar mare, capitală regională de necontestat, capitală europeană a tineretului, ba chiar cu aspirații de Silicon Valley transilvănean, dacă ne uităm la rapida ascensiune a acestui domeniu acolo în ultimii ani. Dar până la urmă un autobuz e un autobuz, să vedem cât costă. Păi potrivit directorului regiei de transport din Brașov, citat de Digi24, o bucată costă 300.000 de euro. La București a fost în teste, luat de la un producător din Cehia, care costa între 350.000 și 400.000 de euro. Așadar e mult, dar e mult doar la achiziție. CleanTechnica, un site dedicat subiectelor ce țin de energii regenerabile face o analiză a utilizării unui model de autobuz electric recent lansat și, legat de costuri, precizează: „While your typical electric bus might cost more up front, the lifetime savings can more than make up for it. Proterra totes up the lifetime maintenance savings for the Catalyst over diesel at $135,000. No engine oil changes, 30% fewer moving parts, longer-lasting brakes, and a corrosion resistant body factor in”. Așadar, pe termen lung autobuzul electric, deși costă mult la achiziție, e o investiție de succes față de achiziția unui autobuz cu motor diesel.

De pe site-ul Siletina aflăm că există în dotare 120 de autobuze pentru liniile urbane. Mi-e aproape imposibil să cred totuși că zilnic, transportul în comun în Tîrgu-Mureș este deservit de 120 de autobuze, dar să luăm de bune aceste date. La 120 de autobuze electrice noi achiziționate la 300.000 de euro/bucata, ar ieși un buget total de 36 de milioane de euro. La așa o achiziție probabil că un discount de 10% nu e exagerat, deci reducem bugetul cu 3,6 milioane, ca să ajungem la 32,4 milioane. Adică, fără nici un împrumut, fără nici un fel de dobândă plătită, împovărarea pentru oraș ar fi bugetul AS Ardealul pe 8 ani. Și aici n-am socotit economiile pe care autobuzele electrice le fac la exploatare în timp față de cele diesel.

Dar, revenind la știrea de la care am plecat, să ne uităm la bugetul proiectului recent votat la Cluj, care este estimat la 33 de milioane de lei, din care Primăria contribuie doar cu 5 milioane de lei, restul fiind finanțare nerambursabilă din partea Guvernului Elveției. Așadar, sub 1 milion și jumătate de euro. Adică bugetul AS Ardealul pe câteva luni.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.