Comunicat de presă

2618
Logo Mysign

Echipa aplicației web Mysign.ro cere Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID), precum și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) să respecte legislația europeană privind utilizarea semnăturii electronice.

Începând cu 1 martie 2022, contribuabilii români au obligația înregistrării în SPV (Spațiu Privat Virtual), iar persoanele care dețin certificate digitale calificate (utilizate pentru aplicarea semnăturilor electronice calificate), pot solicita înregistrarea ca utilizatori SPV pe baza acestora. Cu alte cuvinte, pot relaționa cu ANAF folosind semnătura electronică calificată, în baza certificatului digital deja achiziționat.

ANAF limitează în prezent înregistrarea în SPV a certificatelor digitale calificate, la cele emise de prestatori de servicii de încredere calificați, cu sediul în România, incluși în Registrul Furnizorilor de Servicii de Certificare pentru Semnătura Electronică. Limitarea, face imposibilă utilizarea certificatelor calificate emise de prestatorii de servicii cu statut de calificat din alte state membre ale Uniunii Europene (UE).

Această practică însă, contravine Regulamentului UE nr. 910/2014 (Regulamentul eIDAS), care  prevede că semnăturile electronice bazate pe certificate calificate emise de către prestatorii de servicii de încredere cu statut de calificat, înscriși în Trusted List publicată de Comisia Europeană sunt valabile la nivelul tuturor statelor membre UE, deci și în România. Mai mult de atât, practica vine în conflict inclusiv cu legislația românească – Art. 54 din Normele tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, prevede că certificatul calificat, eliberat de către un furnizor înregistrat într-unul dintre statele membre ale UE, este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul în România.

Din acest motiv echipa Mysign.ro, aplicație care facilitează utilizarea certificatelor emise de furnizori afectați de această practică, a solicitat în baza legislației accesului la informații de interes public MCID, Secretariatului General al Guvernului (SGG) și ANAF temeiul legal în baza căruia ANAF impune restricții suplimentare în validarea certificatelor digitale calificate, intrând în conflict atât cu legislația europeană, cât și cu legislația românească în vigoare. Totodată, Mysign a cerut în baza legislației de petiționare, permiterea utilizării certificatelor emise de furnizori înscriși în Trusted List publicată de Comisia Europeană.

Mysign.ro este un start-up deținut de agenția de software SC Reea SRL, din Tîrgu-Mureș, cu peste 20 de ani de experiență în dezvoltarea de soluții digitale, din care peste 10 ani dedicați soluțiilor de arhivare electronică și gestionare a fluxurilor de documente. Pentru informații suplimentare, vă stăm la dispoziție.

Dan Mașca

CEO Reea

[email protected]

0745.992.463

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.