Câteva idei pentru transportul în comun. Gratis, online.

6275

„Transportul în comun e mai prietenos faţă de călătorii din Cluj, datorită unei aplicații pentru telefoane inteligente. Creată de un student, îi ajută să își cumpere bilete cu telefonul, să caute un autobuz între două destinații sau să consulte orarul mijloacelor de transport în comun. Aplicația are deja 4.000 de utilizatori activi”. Sursa – Digi 24. Dacă sunteți de prin Cluj și știți că nu merge ceva în sistem, nu-i nimic, sunt sigur că în Tîrgu-Mureș, fiind orașul mai mic, se pot corecta ideile de bază și implementa mai ușor. Avem și o grămadă de firme de IT în oraș.

Un studiu comparativ cu 5 orașe din SUA cu populații de la 6.000 până la maxim 500.000 de locuitori, dă câteva exemple de bună practică. Despre el, găsiți informații aici. De pildă, în Reno s-au introdus autobuze de capacitate mare diesel-hibride, care circulă din 10 în 10 minute, pe coridoare rezervate transportului în comun. În câteva luni, numărul de călători a crescut cu 10%.

Un top al celor mai accesibile orașe din SUA bazat pe cât de eficient asigură transportul în comun deplasarea angajaților spre joburi, e disponibil aici. S-au luat în calcul următorii indicatori: procentul de rezidenți care locuiesc în apropierea unor stații de autobuz, timpul mediu de așteptare a unui autobuz și procentul de locuri de muncă accesibile cu transportul în comun.

În fine, în eventualitatea în care transportul în comun este funcțional și atractiv pentru populație, de aici se pot prelua câteva idei de descurajare a folosirii mașinii personale în favoarea încurajării transportului în comun. Între ele, regândirea parcărilor publice și a taxelor pentru ocuparea lor, crearea de benzi rezervate pentru biciclete și transportul în comun, crearea de zone accesibile doar prin transport în comun și biciclete etc.

Câte din ideile acestea le-ați văzut implementate în ultimii 20 de ani? Sau ce alte idei inovatoare ați mai văzut la Tîrgu-Mureș?

Sursa foto.

3 COMENTARII

  1. Cateva idei, cateva nepopulare cei drept, pentru transportul din Tg. Mures:
    1. construirea de parcari supraetajate in locul centralelor termice ale Energomur (pe fonduri europene daca se poate) in cartiere,
    construirea unei parcari pt. riverani si cei care lucreaza in centru langa BRD si hotel Continental, contruirea unei parcari pt. cei care au treaba in centru, in parcul municipal
    contruirea unei parcari la spital (poate sa fie construita si in locul pensiunii si al constructiilor de acolo, asta insemnand expropieri)
    contruirea de parcari la cele 4 intrari din oras (pt. cei care au treaba in Tg. Mures)
    2. eliminarea parcarilor de pe strazi in parcarile de la punctul 1
    3. construirea de piste pt. biciclete in locurile unde sunt parcate acum masinile
    4. achizitionarea a cel putin 100 autobuze (pe fonduri europene daca se poate)
    5. imbunatatirea frecventei autobuzelor (cea mai proasta din Romania la ora actuala)
    6. afisarea moderna a orarelor si frecventelor autobuzelor in statii si autobuze (nu afisajul din 2003), aici se pot insera si reclame
    7. afisarea in autobuze a traseului, statiilor urmatoare si a punctelor de interes turistic
    8. linii de transport in comun nocturne (orele 23-5)
    9. construirea de centuri ocolitoare
    10. taxarea celor care tranziteaza Tg. Mures (cu exceptia locuitorilor acestui oras) dupa rezolvarea punctelor 1 si 9
    11. linie de transport in comun Gara-Aeroport
    12. construirea unei autogari langa gara CFR
    13. reducerea pretului biletelor si abonamentelor pt. locuitorii din Tg. Mures cu 25% pe baza unui card „albastru” care sa poata si folosit si la ZOO de ex.
    14. reducerea gratuitatilor existente prin crearea unui sistem cu nr. de calatorii (1 calatorie=1 h)
    de ex. pt. elevi, studenti, pensionari sa fie 60-70 calatorii lunar in loc de gratuitati pe toate liniile si sa nu depinda de existenta unui card pt. crearea abonamentului cum este pt. studenti
    15. realizarea de statii pt. inchirierea bicicletelor in interiorul parcarilor de la punctul 1, centru si locuri intens circulate

    • Sunt idei de bun simt, dar as avea cateva amendamente:
      -sper ca la propunerea nr. 1 prin „parcare in parcul municipal”, te referi la parcare subterana;
      -liniile nocturne nu stiu daca ar fi profitabile. nu cred ca este o asa mare afluenta de calatori intre acele ore astfel incat sa se acopere costurile combustibilului sau salariilor soferilor;
      -propunerea nr. 10, mi se pare ilegala de-a dreptul;
      -constructia unei parcari la spital in locul pensiunilor ar fi cam costisitoare. Cel mai indicat loc ar fi in zona din spatele statiei de autobuz pe sensul spre UMF, in acea groapa, si conectarea parcarii cu spitalul printr-un pasaj subteran pentru pietoni;
      -in centru ar merge construirea unei parcari supraetajate si langa Mures Mall, pe locul acela care zace nefolosit si in care se aduna apa la fiecare ploaie;
      -cred ca la pct. 12 s-a pierdut startul, avand in vedere ca in zona fostului frigorifer construiesc cei de la Lidl/Selgros.

    • Eu zic asa, toate spatiile verzi din oras, oricat de mici ar fi ele sa fie facute parcari. intre cele 2 sensuri din centru este atat spatiu inutil plin de banci, sa fie facute parcari. In fata la catedrala mica iarasi spatiu inutil, facem o parcare. si in cartiere printre blocuri atatea locuri nefolosite, sa le transformam in parcari. Daca sunt copii in zona sa fie alungati cu masinile de acolo. Unde nu se pot face parcari cel putin sa fie turnat beton. Zic

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.