Centura-vura de 20 de milioane de euro

6999

Pe data de 14 ianuarie, Comisia de Circulație din cadrul Primăriei s-a întrunit pentru prima dată în 2016. Pe ordinea de zi au fost 8 puncte, între care două ceva mai importante, datorită cuantumului investițiilor necesare pentru realizarea lor. Mai exact, lucrarea „Tronson de legătură între str. Budiului și Autostrada Transilvania”. Lucrarea ar trebui să aibă aproximativ 3 kilometri lungime, Primăria propunea să fie construită cu câte două benzi pe sens, în regim de autostradă. Costul final: aproximativ 20 de milioane de euro, iar reprezentanții Primăriei susțin că acești bani vor fi atrași din fonduri europene nerambursabile.

Despre cost, e greu de vorbit în condițiile în care nu avem proiectul. Cum nu-l au nici cei din comisie, cărora li s-a făcut o prezentare și cam atât. Nu știm nici costurile de achiziție pentru terenuri, nici costurile de execuție a lucrării, adică cele două componente importante de construcție a costului final. Dar, să zicem că între 5,8 (Danemarca) și 12,8 milioane de euro/kilometru (Austria), cât spune un studiu din 2010 că ar costa în medie un kilometru de autostradă, la aproximativ 6,7 milioane de euro/kilometru, dacă într-adevăr se construiește în regim de autostradă (exact încă nu știm, pentru că nu am văzut public proiectul), prețul nu e exagerat.

Doar că intervin problemele. Prima, motivul oficial al respingerii proiectului de către comisia întrunită pe 14 ianuarie, e acela al necorelării cu celelalte proiecte ale municipalității. Concret, este vorba despre HCL 432 din 2010, care presupune extinderea centurii cu două tronsoane noi: unul care să iasă din Calea Sighișoarei și să intre în E60 în zona Sapienția și al doilea care să iasă tot din actuala Calea Sighișoarei și să intre în E60 printre supermarket-urile Metro și Auchan.

A doua problemă, și mai mare, e aceea că traficul ar urma să coboare de pe autostradă în acest tronson de legătură care (să presupunem) e tot în regim de autostradă, iar mai apoi se varsă în strada Budiului, cu câte un sens pe mers, și acela foarte îngust, total neadecvat pentru trafic intens și trafic de camioane grele. Din acest motiv, nici Poliția n-a fost prea încîntată de propunere, așa că în cele din urmă ea a fost respinsă.

Deocamdată ideea rămâne la stadiul de idee, însă acea prezentare făcută la comisie s-a făcut în baza unui proiect sau început de proiect, iar asta înseamnă că problema e foarte probabil să fie repusă pe tapet în viitor.

3 COMENTARII

  1. Ideea nu e rea. De fapt, ambele idei sunt bune, atat acel drum de legatura cu autostrada, cat si prelungirea Caii Sighisoara. Pe site-ul municipiului exista un clip de cateva minute, care prezinta traseul Caii Sighisoara dupa prelungire, care poate fi vizualizat si la adresa https://www.youtube.com/watch?v=DD4ZQiUvLQA. Nu ma pricep la chestii tehnice, dar mi se pare logica prelungirea mai intai a Caii Sighisoara inspre Metro/Auchan, pentru ca apoi, undeva pe traseu, sa se realizeze o bifurcatie din care sa porneasca drumul de legatura cu autostrada. Evident, s-ar putea crea ulterior si o legatura cu str. Budiului, pentru a le folosi celor care au treaba spre cart. Dambu.
    Odata cu acest drum s-ar rezolva si problema supraaglomerarii str. Gheorghe Doja in perioada weekendului sau de sarbatori, pentru ca majoritatea locuitorilor cart. Tudor si al localitatilor Livezeni sau Corunca vor utiliza noua centura.

    • toby: greșit. TOATE varientele sunt greșite, fără excepție.
      Toate variantele bagă în oraș lîngă blocuri și case traficul, care ar trebui să ocolească orașul. Cel puțin așa pare pe filmuleț.
      Hai să mai facem n-șpe centuri că doar n-avem ce face cu banii….

      Să nu mai zic că în loc de acel filmuleț era mai simplu de publicat un simplu proiect făcut în 5 minute.

      • În filmuleţ singura porţiune de traseu care trece pe langa case şi blocuri este actualul traseu al Caii Sighisoara. După ştiinţa mea, în spate la Metro, si pe langa Sapientia nu sunt blocuri sau case. Nu prea ai cum sa realizezi prelungirea actualei centuri, daca nu ii legi capetele de anumite obiective, astfel incat sa fie si utilizabilă. Daca un capat iese, nu stiu, în spate la Geiger (?) si celalalt langa Acatari, nu o foloseste nimeni din oras.
        Ai dreptate în ce priveşte traficul greu care ar trebui sa ocolească orasul, insa pentru asta ar trebui sa avem centurile mult discutate, Corunca-Ernei, Ernei-Santana, actuala Ungheni-Acatari, iar aici competenţa (sau incompetenţa) se imparte între MT prin CNADNR, lobby-ul parlamentarilor mureşeni, etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.