Cum trec neobservate două licitații cruciale pentru dezvoltarea orașului

6284

Sunt câteva documente programatice în „viața” fiecărui oraș, care ar trebui să fie un soi de constituții în funcționarea și dezvoltarea coerentă a acelui oraș. În fruntea lor, stă Planul Urbanistic General, care la noi e prelungit ca valabilitate artificial, de vreo 6 ani, după 10 de valabilitate. Tot cam de 6 ani se lucrează la cel nou, într-un ritm în care se pare că beneficiarul – Primăria Tîrgu-Mureș – își dorește orice, numai să nu fie finalizat.

În schimb, alte două documente programatice, care teoretic ar trebui să se constituie în instrumente de fundamentare a PUG-ului, sunt acum pe cale să se realizeze. Totuși, nici Consiliul Local nu dezbate acest lucru, nici executivul nu a făcut prea multe să popularizeze documentele, să explice importanța crucială a acestora și să o trateze ca atare. Să le luăm pe rând.

Exemplul 1. În luna mai Primăria publică pe site un anunț privind licitarea serviciilor de de consultanţă în vederea elaborării Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană a Municipiului Tîrgu Mureş pentru perioada 2014-2020. Iar de atunci încoace n-am mai auzit nimic despre acest subiect.

13912695_1251759594856477_8458319731023636047_n

Știm doar că firma domnului Marius Cătană, cu datele financiare de mai sus, ca unic ofertant, câștigă licitația. Tot această firmă, care deține licența Știi TV și împărțea contractele de publicitate ale Primăriei, cu 17 angajați, reușește în 2015 să facă profit de 2,1 milioane de lei, în condițiile în care toată presa locală și națională gâfâie de la criză încoace și a trecut sau încă trece prin reduceri de personal și falimente. Sigur, firma oferă și consultanță pentru atragerea de fonduri europene, un business mai profitabil decât media locală, de unde și probabil profitul colosal pentru o firmă cu 17 angajați. Revenind însă la problema noastră, respectiv Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Municipiului Tîrgu Mureş, această strategie trebuie livrată în a doua parte a lunii august, iar specialiștii Media Marketing se pare că n-au nevoie să consulte populația, n-au nevoie nici de input-urile CL, nici de alte ONG-urilor de specialitate, ci doar singuri sau maxim împreună cu Primăria, vor reuși acest lucru. Excelentă performanță și de neîntâlnit nicăieri în orașele civilizate, unde planurile de dezvoltare ale orașului se fac de regulă cu implicarea acelora care au cel mai mult de beneficiat/suferit de pe urma lor: cetățenii și diferitele grupuri sociale (mediul de afaceri, mediul universtar etc.).

Exemplul 2. S-a publicat de curând anunțul pentru organizarea alte licitații esențiale pentru dezvoltarea integrată a orașului. Caietul de sarcini pentru elaborarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă poate fi consultat online însă cam atât. Nimeni altcineva nu mai e consultat. Faptul că se licitează și se va întocmi un astfel de document e absolut necesar și de încurajat, însă există câteva probleme sesizate și de Gal Sandor, activist în domeniul mobilității urbane, care remarca următoarele:
Mai putin pozitiv este faptul ca pentru realizarea acestui studiu aloca 90 de zile conform caietului de sarcini (http://tirgumures.ro/attachments/article/5706/CS%20PMUD.pdf) – pentru o lucrare care de obicei se realizeaza in 24 luni (pag 28 – http://www.eltis.org/sit…/eltis/files/BUMP_Guidelines_RO.pdf).
Pentru consultarea populatiei si grupurilor de interese este prevazut 20 zile (http://www.eltis.org/sit…/eltis/files/BUMP_Guidelines_RO.pdf – pagina 30 – lista grupurile de interese tipice implicate in proiecte de transport).
De ce e important acest plan? Pentru că el ne va spune exact de ce infrastructură vom avea nevoie pentru a deplasa populația în oraș și, teoretic, după aceea nu vom mai putea face intervenții după criterii netransparente, doar pentru că așa vrea cineva din Primărie. Sigur, deja de la primul pas se pare că nu se dorește acest lucru pentru că: 1. nimeni din societatea civilă n-a fost consultat la realizarea caietului de sarcini, 2. consultarea populației este prevăzut a se face în batjocură și 3. toate termenele sunt puse atât de strâns, încât și dată s-ar dori să se facă ceva ca la carte, ar fi imposibil. Drept urmare, vom avea un Plan de Mobilitate Urbană care nu va fi decât ceea ce dorește actualul executiv al Primăriei să dicteze în el ca justificare a planurile deja făcute. Adică un document absolut inutil.

Comentarii Facebook

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ