Modernizări cu lipsă de viziune edilitară

7100

Un locuitor al orașului scrie în urmă cu câteva zile o scrisoare (scrisoare kadar balazs) pe care o adresează presei și în care relatează modul defectuos, din punctul lui de vedere, în care se derulează lucrările la str. Nucului, pe care el locuiește. Vă recomand să citiți scrisoarea, pentru cu argumentele dumnealui par valide.

Pe de altă parte, un proiect ceva mai mare, cu un titlu menită să inducă în eroare, e în plină derulare la Tîrgu-Mureș. Proiectul „Creare stradă de legătură între strada Livezeni și Spitalul Județean de Urgență Mureș”, prin care nu se creează de fapt nimic, ci doar se reabilitează și modernizează o infrastructură deja existentă, ar trebui să fie finalizat până începe noul an școlar, adică pe 14 septembrie, dacă e să ne luăm după declarațiile oficialilor din Primărie. Dacă e să ne luăm după proiectul în sine, termenul de finalizare este 31 decembrie 2015. Scrie aici, pe site-ul Primăriei. Tot de acolo aflăm câteva date generale despre proiect, care are o valoare de 45,3 milioane lei, majoritatea banilor venind din fonduri europene nerambursabile, iar contribuția Primăriei este de 18,9 milioane lei.

Un proiect mai mic pe strada Nucului, cu probleme, și unul mai mare, tot de reabilitare, pe 12 străzi. Să vedem mai în detaliu soluția tehnică.

La un proiect atât de mare, cu o sumedenie de lipsuri, găsim totuși extrem de bine-venită ideea de a investi în infrastructura de fibră optică îngropată subteran, cea care va asigura un trafic de date rapid, fără să mai vedem cabluri atârnate de stâlpi. Din păcate cam aici se termină și elementele de viziune edilitară ale proiectului. Cum din comunicarea oficială a Primăriei, făcută pe un buget extrem de consistent, n-am putut afla mare lucru despre ce se va executa efectiv și cum vor arăta cele 12 străzi care vor fi modernizate, am luat la studiu documentația tehnică a proiectului. Memoriul de prezentare, care e de fapt un soi de rezumat al acestei documentații, îl puteți citit și dumneavoastră mai jos.

Ce se poate observa din el? În primul rând, deși se reabilitează 12 străzi prin care, spun cei de la Primărie, se va îmbunătății legătura dintre zona Livezeni și Spitalul Județean, nicăieri nu se va amenaja nici un metru pătrat de piste de biciclete. Nu scrie nici în memoriul de prezentare, nici mai apoi în documentația tehnică aferentă fiecărei străzi. Asta ca semn că nimeni din Primărie n-a înțeles un lucru extrem de banal, anume acela că traficul se decongestionează cu piste de biciclete și transport în comun civilizat. Se poate observa printr-o simplă poză:

car-vs-bike-vs-bus

Toate parcările noi sau reabilitate care se vor amenaja vor fi din dale de beton prefabricate, pe care le vor instala Valpet. Aceeași firmă care pune de vreo 10 ani dale la Tîrgu-Mureș, fără ca nimeni să se întrebe de ce altă firmă care fabrică pavele nu este în stare să le livreze. Iar pavelele se pun și în parcările unde nu e nevoie. De exemplu în parcarea asfaltată din fața Tribunalului, unde asfaltul era încă în stare bună.

Legat de zonele verzi aferente străzilor intrate în reabilitare, după toate tăierile de arbori la limita sau chiar dincolo de limita legii care s-au făcut în Tîrgu-Mureș, e normal să existe o doză de îngrijorare. Iar dacă verificăm documentația tehnică, aflăm la toate străzile că planul sună cam așa: „Pe traseul tronsonului propus pentru modernizare se vor păstra pe cât posibil zonele verzi și arborii existenți, se va tăia flora îmbătrânită și se vor planta arbori din aceeași specie cu coronamente globulare de 1-3 m”. În traducere, executantul va putea tăia orice arbor i se cere, oriunde vor dori, pentru că vor putea argumenta pe baza lui „se va tăia flora îmbătrânită”. Așa cum s-a făcut în Piața Teatrului, așa cum s-a făcut pe str. Mihai Viteazu când s-a amenajat acea bandă de încadrare la semafor, așa cum s-au tăiat câțiva din arborii de pe bulevardul Cetății pentru a amenaja o absurdă parcare de autocare în acea zonă și așa cum s-au măcelărit în general arborii din Tîrgu-Mureș, prin ceea ce Primăria numește toaletare, în ciuda tuturor opiniilor exprimate de specialiști.

Pe scurt, cam asta înseamnă „Creare stradă de legătură între strada Livezeni și Spitalul Județean de Urgență Mureș”, prin care nu se creează niciun drum nou. Se reabilitează fără viziune de dezvoltare o rețea existentă, iar la finalul proiectului acea rețea va fi exact la fel de eficientă ca și înainte.

P.S. Documentația comandată de Primărie este semnată de asocierea SC EuroTopConsulting SRL (partea financiară) și SC Multinvest SRL (partea tehnică).

2 COMENTARII

  1. prestatorii sunt valpet,astor, catana, ca de obicei la penalii florea si maior? Catalin, ia intreaba la DNA cum mai e cu mita lui Maior de la Coral? Asteptam ca sa il voteze pe rahat si apoi inchidem dosarul?

  2. Vezi ca mituitul maior ridica masini din cartiere. analfabetul nu stie ca e ilegal sau il lasam pe nebun sa faca ce vrea si ce ii dicteaza interesul pentru iubitul specimen ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.