Toate proiectele mari de infrastructură rutieră din Mureș au probleme

4958

CNADNR a dat publicității la finalul lunii ianuarie stadiul implementării proiectelor derulate. Între ele apar, evident, și cele care se derulează pe teritoriul județului Mureș. Să vedem așadar cum stăm și cât de departe suntem să avem, de pildă, o secțiune de autostradă care să lege Tîrgu-Mureșul de Cluj-Napoca.

1. Autostrada Brașov – Borș, Tronson Tîrgu Mureș – Ogra Lot 1. Valoarea contractului este de 179,78 milioane lei, bani din care se vor construi 4,5 km de autostradă și 4,7 km de drumui de legătură. Avem contract semnat, avem constructor, avem consultant, mai nou ar fi și bani pentru exproprieri, dar sunt mari probleme cu exproprierile. În situația la zi a proiectelor, CNADNR precizează: „Ordinul de Incepere a lucrarilor nu a fost emis tinand cont de faptul ca contractul (fidic rosu) presupune punerea la dispozitie Antreprenorului, la Data de incepere, a Autorizatiei de Construire care depinde de finalizarea expropierilor si intabularea terenurilor. Lipsa documentelor de proprietate si identificarea greoaie a proprietarilor terenurilor supuse exproprierii (lipsa planuri parcelare, suprapuneri de proprietari pe aceleasi terenuri, etc.) au dus la finalizarea cu intarziere a documentatiilor necesare demararii procedurii de expropriere. Termen estimat pentru finalizarea procedurilor de expropriere, intabularea terenurilor: februarie 2016.” Dacă luăm în calcul cam cât durează procesele pentru stabilirea dreptului de proprietate în lipsa întăbulării acestora, termenul februarie 2016 este complet nerealist. Atenție, abia după aceste proceduri urmează și obținerea acordului de mediu, unde s-ar putea să apară noi probleme, cum de altfel au apărut la alte tronsoane, din aceeași autostradă (a se vedea mai jos). Exact aceleași observații sunt valabile și pentru celălalt tronson, adică…

2. Autostrada Brașov – Borș, Tronson Tîrgu Mureș – Ogra Lot 2. Aici valoare contractului este de 251,34 milioane lei, pentru 10,1 km de autostradă. Și aici avem contracte semnate cu constructor și consultant, dar și aici sunt valabile problemele de la primul tronson.

3. Autostrada Brasov – Bors, Tronson Ogra – Campia Turzii Lot 1. Contract de 55,78 milioane euro pentru 3,6 km, contract semnat cu constructorul, însă din nou probleme: „Ordinul de Incepere a lucrarilor nu a fost emis tinand cont de faptul ca nu au fost finalizate exproprierile si intabularea terenurilor si pentru ca este necesar revizuirea Acordului de Mediu. Lipsa documentelor de proprietate si identificarea greoaie a proprietarilor terenurilor supuse exproprierii (lipsa planuri parcelare, suprapuneri de proprietari pe aceleasi terenuri, etc.) au dus la finalizarea cu intarziere a documentatiilor necesare demararii procedurii de expropriere. La data de 22.09.2015, dupa avizarea interna MT, proiectul de HG pentru exproprieri a fost inaintat de catre MT pe circuitul extern de avizare la celelalte ministere (MJ si MF). In prezent, din cauza modificarii Guvernului, MT va modifica proiectul de HG (pentru a include noii ministri) si il va transmite din nou pe circuitul de avizare extern. Dupa aprobarea in Guvern a HG de exproprieri vor fi demarate si celelalte etape in vederea finalizarii procedurii de expropriere (consemnare sume la CEC pe numele proprietarilor, emiterea deciziei de expropriere, intabularea dreptului de proprietate a statului roman, etc.) CNADNR a angajat o firma specializata in vederea realizari procedurilor necesare in vederea actualizarii acordului de mediu. Termen estimat obtinere acord de mediu: trim. I – 2016.” În aceste condiții, din nou, ne permitem să spunem că termenul este destul de optimist.

4. Autostrada Brasov – Bors, Tronson Ogra – Campia Turzii Lot 2. Pentru 17,9 km de autostradă, aici nu există încă un contract semnat cu constructor, licitația fiind contestată.

5. Autostrada Brasov – Bors, Tronson Ogra – Campia Turzii Lot 3. Aici avem un contract semnat de 279,74 milioane lei, pentru aproape 16 km de autostradă, însă nici aici nu au început lucrările. Sunt valabile exact aceleași observații ca și la tronsonul 1.

6. Varianta de ocolire Targu Mures – Aici vorbim de 11,6 km de centură, un contract de 134,8 milioane lei, realizat în proporție de aproximativ 10%. Probleme mari însă și aici, pentru că lucrările sunt oprite. Observațiile CNADNR sunt următoarele: „In data de 02.06.2015 a fost comunicata hotararea civila nr. 52, pronuntata de Curtea de Apel Targu Mures in Dosarul nr. 121/43/2015 prin care s-a dispus suspendarea executarii dispozitiilor art. 1,6 si 7 din HG nr. 378/2013 (suspendarea amplasamentului lucrarii). Drept urmare, in data de 15.06.2015, Inginerul a dispus Suspendarea Lucrarilor. In data de 21.09.2015 a fost suspendat contractul de supervizare. Pana la reluarea lucrarilor, serviciile de supervizare vor fi asigurate de catre DRDP Brasov prin reprezentantii sai specializati. DRDP Brasov a formulat recurs impotriva sentintei Curtii de Apel Targu Mures urmand ca in data de 21.01.2016 sa aiba loc sedinta pentru judecarea cauzei.” Cea mai mare problemă aici e că și dacă s-ar termina procesul rapid în favoarea autorităților, proiectul este finanțat din bani europeni, iar termenul de executare a lucrărilor asumat este 9 octombrie 2016. Având în vedere stadiul de 10% de realizare e lucrărilor, este imposibil de respectat termenul.

2 COMENTARII

  1. Dl. Cătălin Drulă, fost preşedinte al Asociaţiei Pro Infrastrucura, recent numit în funcţia de consilier al premierului pe probleme de infrastructura, face treaba buna pe la minister/CNADNR. Daca nu ma însel, informaţiile prezentate de Kodok Marton sunt opera acestui domn.
    Oricum, probleme sunt pe toate proiectele mari de infrastructura, nu doar pe cele din Mureş, dar poate-poate se recuperează timpul pierdut anul acesta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.