Umilință de ghișeu vs. normalitate

2165

Recent a trebuit să petrec două ore din viață la coadă la un ghișeu al unei instituții de stat, doar pentru a depune niște acte. Pentru scopul inițial, acela de a înmatricula o mașină de pe numele unui mureșean, pe numele altui mureșean (nu import, nu schimbare de județ, nu nimic foarte complicat) a trebuit să fac drumuri la TREI instituții ale statului, la fiecare de cel puțin două ori. Pentru cine nu știe, vă pot spune că în alte state această procedură presupune zero interacțiune cu Statul și zero taxe plătite: actele se trimit pe adresa serviciului de înmatriculări, cu talonul semnat de vânzător și cu datele cumpărătorului, iar Statul operează schimbarea de proprietar necesar a fi făcută și trimite acasă noile documente pe numele cumpărătorului. De ce la noi nu se poate? Răspunsul e incompetența și legile proaste (legi proaste care tot în incompetență se traduce, doar că e dusă la alt nivel, cel parlamentar).

Tot mereu suntem acuzați în ultima vreme că nu oferim și soluții. Tema acestui articol este tocmai legată de soluții. Pentru exemplul de mai sus, nu e nevoie decât ca cineva din MAI să studieze sistemul din Suedia și să-l transpună la noi. Mașinile sunt fix aceleași, deci n-ar trebui să aibă dificultăți de compatibilitate în gestiunea unui parc de mașini.

A doua soluție e una și mai concretă. Am schimbat ieri câteva replici cu târgumureșeanul Johann Stan, care locuiește momentan în Olanda. A avut de relaționat cu primăria din Haga, așa că prima dată a încercat online. Plăcuta surpriză a fost că a dat de o platfomă online unde oricine își poate face o programare pentru a întâlni un funcționar din Primărie.

A doua surpriză, platforma funcționează în mai multe limbi europene. Așa nenorociți și șovini cum îi știți, olandezii au făcut platforma în așa fel încât ea să funcționeze inclusiv în limba română (asta apropo de situația de acasă, unde de 25 de ani primăria nu reușește să monteze niște plăcuțe bilingve cu numele străzilor).

A treia surpriză, programarea chiar funcționează, iar funcționarul chiar te primește fix la ora la care te-ai programat, fără să trebuiască să stai la nici o coadă. Asta pentru că platforma online te invită să alegi natura problemei pe care o ai de rezolvat la Primărie (ca să știe exact la cine trebuie să ajungi) și îți dă niște ore din care poți să alegi atunci când faci programarea.

A patra surpriză, imediat după ce faci programarea primești un e-mail în care ți se explică băbește exact ce trebuie să faci ca să ajungi la ora pe care ți-ai ales-o la biroul unde ai treabă: adresă, clădire, etaj, birou etc.

A cincea surpriză, Johann spunea ieri că nu e mare lucru să stai de vorbă cu cei care au implementat acest sistem și să-ți spună cum funcționează, astfel încât atunci când vii acasă să poți să-l pui pe picioare și aici.

Așa că doamnelor și domnilor din Primărie, Finanțe, Înmatriculări, Casă de Sănătate, Casa de Pensii… și restul zecilor de instituții unde trebuie să stai la coadă pentru orice, să scrii cereri pentru orice, să plătești taxe pentru orice, să depui dosare cu acte inutile pentru orice, vă rog să vă faceți treaba și să implementați astfel de sisteme, astfel încât să ajungeți și dumneavoastră în secolul 21. Acel secol al ușurinței inimaginabile de a gestiona și transmite informația, când dosarele cu acte printate și plimbate sunt inutile și nimic nu mai poate justifica umilința la care supuneți contribuabilul cerându-i să stea la o coadă și să parcurgă proceduri birocratice anacronice. Trageți de mână colegi, șefi, șefi de la București, parlamentari și vă rog să binevoiți a vă alătura și dumneavoastră lumii civilizate a secolului 21. Soluții există câte vreți, scuze niciuna.

Sursa foto.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.