Bataia de joc din transportul local, într-un studiu (II)

3421

Am deschis subiectul studiului privind transportul în comun și delegarea acestuia la Tîrgu-Mureș. După prima parte a articolului, reluăm acum subiectul cu următoarele volume ale acestuia.

În volumul doi al lucrării, se fac tot felul de calcule legat de nevoia de mobilitate a populației de la Tîrgu-Mureș, determinarea cererii de transport, inclusiv s-au numărat călătorii în anumite intervale, apoi urmează propunerile:

Astfel, se propune ca reteaua de transport public in Mun. Tg. Mures sa fie constituita din urmatoarele trasee:
– liniile 2b, 3, 4, 6, 10, 12, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 23, 26, 30, 30b, 43 si 44 raman nemodificate;
– liniile 1, 2 si 2e se scot;
– linia 10b se prelungeste pana la cart. Belvedere – va asigura legatura intre cartierele Belvedere (in plina expansiune), Tudor, Centru (inclusiv zona de agrement) si Unirii;
– linia 21 se scurteaza si isi modifica usor traseul intre cart. Belvedere si ERP – va sigura legatura intre cartierele Belvedere, Tudor, Dambu Pietros, Centru si Mureseni
– se introduce liniia 45 intre cart. Valea Rece si Gradina Zoologica – va asigura legatura intre cartierele Valea Rece, Mureseni, Centru si Cornisa.
Traseele pentru liniile modificate sau noi sunt urmatoarele:
linia 10b:
Tur: Intersectia Bardestiului – Piata Unirii – Decebal – Al. Carpati – Strand 1 Mai – Zona de agrement (statie noua) – 22 Decembrie – Spitalul Judetean – Parcul Eroilor – Clinica Oncologie – Braseria Universitatii – N. Iorga – Infratirii – Pandurilor – Mari Cristi – MBO – Cart. Belvedere
Retur: Cart. Belvedere – Transilvania – Mari Cristi – Poclos – Papiu Ilarian – M. Eminescu – Clinica ORL – SMURD – Secuilor Martiri – Zona agrement (statie noua) – Strand 1 Mai – Darina – Tisei – Voinicenilor – Piata Unirii – Inters. Bardestiului.
linia 21:
Tur: ERP – Metro – Fabrica de Conserve – Record – Prodcomplex – Autogara Voiajor – Kaufland – Trecatorul – Mocca – Petrila – Predeal – Izvorul Rece – Panduru – Cart. Belvedere
Retur: Cart. Belvedere – Panduru – Izvorul Rece – Predeal – Crinului – Mocca – Gara CFR – Kaufland – Autogara Voiajor – Traian Vuia – Record – Liceul de chimie – Metro – Combinat – ERP.
linia 45:
Tur: Valea Rece (statie noua) – ITA – Budiului – Mocca – Pta Trandafirilor – Papiu  Ilarian – str. Petri Adam (statie noua) – Gradina Zoologica
Retur: Gradina Zoologica – str. Petri Adam (statie noua) – N. Iorga – Pta Teatrului – Mocca – Sc. Gen. 11 – Valea Rece (statie noua).

Vin apoi și câteva măsuri propuse de autorii studiului:

Ȋn mod concret, ȋnainte de orice alte acțiuni, propunerea INCERTRANS este de a aplica imediat urmatoarele mǎsuri:
 trecerea tuturor semafoarelor de pe arterele pe care se deruleazǎ transport ȋn comun, la sistemul de sincronizare activǎ – care acordǎ prioritate mijloacelor de transport public;
 ȋnnǎsprirea condițiilor ȋn care se face parcarea pe arterele pe care se deruleazǎ transportul ȋn comun (și prin reducerea spațiilor de parcare și prin creșterea nivelului taxei);
 interzicerea circulației vehiculelor care transportǎ mǎrfuri – indiferent de tonaj și 43 proprietar – pe arterele pe care se deruleazǎ transportul ȋn comun – ȋntre orele 5.00 și 22.00;
 orice achiziție de mijlocare de transport pe bazǎ de motorinǎ trebuie sǎ se facǎ: numai ca vehicule noi, la o condiție superioarǎ lui EURO 5;
 interzicerea efectuarii serviciului de transport public cu microbuze (improprii pentru un transport public civilizat si de calitate) si inlocuirea acestora cu autovehicule de transport calatori de categoria M3, clasa 1 (conform RNTR 2).

Se recomandă apoi luarea unor măsuri de planificare urbană, pe care dacă le parcurgi, observi că Primăria face aproape exact pe dos. Se recomandă cuplarea autorizării de construcții noi cu planul de transport în comun și cu infrastructura existentă. Din nou, lucruri necorelate încă de Primărie. Apoi, încet-încet ne apropiem de recomandările privind achizițiile de autobuze:

…se recomanda ca vehiculele pentru transport persoane să fie dotate cel puțin cu instalații de climatizare, de iluminat, precum și cu facilitati pentru transportul persoanelor cu disabilitati (rampe pentru accesul în vehicule, loc special pentru carucioare, sisteme de fixare etc.)

Apoi se recomandă folosirea sistemului electronic de emitere a biletelor:

Deoarece introducerea sistemului de e-ticketing implica o serie de costuri foarte ridicate și o durata de implimentare semnificativa, se recomanda ca în următoarea perioada de 1-2 ani să se creeze conditiile – atât din punct de vedere legal, cât și material pentru implementarea sistemului de e-ticketing pentru transportul public de persoane din Mun. Tg. Mures.

Următoarea recomandare este folosirea unui sistem de poziționare și monitorizare a autobuzelor prin satelit. Sistem similar cu ce a fost implementat în trecut și pe care, nu știm exact de ce, asocierea Transport Local – Siletina a renunțat să-l mai folosească. Evident se vorbește și despre interoperabilitate cu sistemele de transport județean, transportul periurban și noduri intermodale. Se propun de altfel 3 astfel de noduri, la autogara Siletina, la gara CFR și la aeroport. Foarte interesantă este și abordarea poluării, într-un oraș unde toate intervențiile pe căile de transport se fac în favoarea automobilelor. Iată ce spune studiul:

O comunitate viabilă este aceea care oferă cetăţenilor săi posibilităţi multiple de deplasare: transportului public, deplasărilor pe jos sau cu bicicleta trebuie să li se acorde aceeaşi importanţă, ca şi deplasării cu autoturismul. Chiar dacă valorile traficului rutier nu sunt foarte ridicate şi nu conduc la ambuteiaje, totuşi acestea trebuie minimizate pe cât posibil pentru creşterea calităţii aerului, conservării energiei, accesibilităţii şi calităţii vieţii în aglomerările urbane.
Pledoaria pentru mersul pe bicicletă se întinde apoi pe câteva pagini bune. Mai amintim aici doar câteva avantaje evidențiate:
– reducerea numărului de autovehicule din circulaţia generală;
– creşterea atractivităţii transportului în comun pentru navetişti;
– îmbunătăţirea calităţii vieţii (reducerea poluării aerului, zgomotului etc.);
– noi posibilităţi de utilizare a spaţiului;
– creşterea atractivităţii zonei centrale datorită reducerii traficului;
– prezervarea monumentelor istorice şi reducerea costurilor de întreţinere ale acestora;
– reducerea costurilor şi investiţiilor în infrastructura rutieră.

Către finalul volumului doi se prognozează o creștere a numărului de călători și se detaliază modul în care autoritățile trebuie să se plieze pe noile realități. Iar la concluzie:

Ca si concluzie, din intregul esafodaj prezentat anterior, rezulta ca pentru o buna desfasurare a activitatii de transport public local, care sa deserveasca toti rezidentii Mun. Tg. Mures sunt necesare 23 de linii de transport public, care sa fie deservite de 66 vehicule, din care 40 vehicule cu capacitate de 100 locuri si 26 vehicule cu capacitate de 60 locuri, de-a lungul a 17 ore de exploatare zilnica.
Puteți lesne observa că nicăieri nu este amintit de nevoia de a avea microbuze, care sunt total impropri transportului în comun în interiorul localităților. Vom reveni și cu a treia și ultima parte a articolului, aferentă celui de-al treilea volum al studiului.

Sursa foto.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.